Etusivu > Ajankohtaista > Isännöintiliitto: taloyhtiöt haluavat isännöinniltä laatua

Isännöintiliitto: taloyhtiöt haluavat isännöinniltä laatua

Tiedote 1.12.2010

Isännöintiliitto ihmettelee asunto-osakeyhtiölain ympärillä vellovaa hintakeskustelua. - Isännöintiliiton tutkimukset osoittavat, että taloyhtiöiden hallitukset ja osakkaat haluavat isännöinniltä enemmän ja parempaa palvelua, korostaa Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä.

Isännöintiliitto tutkii vuosittain taloyhtiöiden tyytyväisyyttä isännöintipalveluihin. Tänä syksynä palautetta kysyttiin yli 10 000 taloyhtiössä.

Uusi asunto-osakeyhtiölaki on säädetty osakkeenomistajien etujen turvaamiseksi. Asunto on yleensä ihmisen suurin omaisuus. Jotta asunto-omaisuus pysyy kunnossa, taloyhtiöitä on johdettava ammattitaitoisesti. - On erikoista, että lainsäätäjän pitää ohjata osakkeenomistajia huolehtimaan omaisuudestaan, Heikkilä hämmästelee.

Isännöintiyritykset tuottavat asiakastaloyhtiöilleen niiden tarpeiden mukaisia palveluita. Yleensä taloyhtiöt hankkivat uuden lain velvoitteiden hoitamisen isännöintiyritykseltä. Uusia velvoitteita ovat mm. remonttirekisterin pitäminen ja huoneistoremonttitietojen ilmoittaminen isännöitsijäntodistuksessa. Nämä ovat harvoin kuuluneet olemassa oleviin isännöintisopimuksiin.

Osakkailla on ennenkin ollut ilmoitusvelvollisuus huoneistoremonteista. Käytännössä ilmoituksia ei ole juurikaan tehty. Nyt ilmoitukset on tehtävä kirjallisena ja niille on asetettu laissa tarkkoja vaatimuksia. Koska ilmoituksissa on paljon puutteita, niihin joudutaan pyytämään selvennyksiä ja niihin usein myös vastataan kirjallisesti, muutoksesta on todellisuudessa aiheutunut merkittävästi lisätyötä isännöintiyrityksille.

Uusista palveluista on luonnollisesti sovittava asiakkaan kanssa. Isännöintiyrityksen tulee myös varmistaa, että hallitus hyväksyy uusien palveluiden hinnoitteluperusteet. Näin on myös toimittu. Hintoja ei ole muutettu yksipuolisesti vaan yhteisymmärryksessä asiakkaiden kanssa.

Mahdollisimman selkeä sopiminen on kaikkien etu. Isännöintiliitto on parhaillaan kehittämässä isännöinnistä sopimista.

Isännöinnin ja taloyhtiön hallituksen on muistettava myös tiedottaa osakkaille, mitä on sovittu ja miten osakkaan tulee toimia. Tiedottamisessa on varmasti ollut puutteita.

On selvää, että isännöintiyritysten on tuotettava asiakkailleen lisäarvoa taloyhtiöiden johtamisessa. Isännöintiyritysten on toimittava isännöinnin eettisten ohjeiden mukaisesti: avoimin kortein ja asiakkaan edun mukaisesti.

Jos taloyhtiö on tyytymätön isännöintipalveluun tai sen hinnoitteluun, hallitus varmasti neuvottelee isännöintiyrityksen kanssa tilanteen korjaamiseksi. Jos neuvottelut eivät tuota tulosta, hallitus luonnollisesti harkitsee palveluntarjoajan vaihtamista. Markkinat hoitavat mahdollisen ylihinnoittelun.

Lisätiedot

Isännöintiliitto

Toimitusjohtaja Tero Heikkilä, puh. 0400 160 342
Lakimies Marina Furuhjelm, puh. 050 597 5976

Isännöintiliitto työskentelee isännöinnin tunnettuuden ja arvostuksen parantamiseksi. Kehitämme isännöintiä ja koko kiinteistöalaa yhdessä jäsenten, asiakkaiden ja palveluntarjoajien kanssa.

Isännöintiliitossa on mukana 300 isännöintiyritystä ja 22 yhdistystä. Tämä on yli 2/3 Suomen isännöinnistä ja kattaa 40 000 taloyhtiötä, joissa asuu yhteensä yli miljoona suomalaista.

www.isannointiliitto.fi
www.kotitalolehti.fi

Julkaistu: 1.12.2010 12:16