Etusivu > Ajankohtaista > Ympäristöystävällisyyden suosio nousussa sisustus-, remontti- ja rakennushankinnoissa

Ympäristöystävällisyyden suosio nousussa sisustus-, remontti- ja rakennushankinnoissa

Suomalaiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota tuotteiden ympäristöystävällisyyteen tehdessään kodin sisustus-, remontointi- ja rakennushankintoja kertoo Joutsenmerkin teettämä tutkimus.

Ekoimpia sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa ovat yli 55-vuotiaat. Naiset huomioivat oman näkemyksensä mukaan ostotilanteessa ympäristöasioita useammin kuin miehet.

Ympäristövaikutukset ovat harvalle ensisijainen kriteeri sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa. Odotetusti tärkeämpiä ovat ulkonäkö, hinta, laadukkuus ja käytännöllisyys.

Suomalaiset olisivat kuitenkin tutkimuksen mukaan valmiita valitsemaan myös ympäristöystävällisiä tuotteita, jos niitä olisi laajemmin tarjolla. Kuluttajat kaipaavat esimerkiksi enemmän ympäristömerkittyjä maaleja ja kodinkoneita helpottamaan valintojen tekoa. Naiset nostivat esiin myös kodintekstiilit ja vanhin ikäryhmä rakennuslevyt.

Joutsenmerkin teettämän tutkimuksen toteutti YouGov Finland. Tiedot kerättiin sähköisenä web-kyselynä tammikuussa YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa, johon kuuluu yli 20 000 suomalaista. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1008; kohderyhmänä 18-74 -vuotiaat suomalaiset.

Lähde: Motiva

Julkaistu: 21.2.2014 09:31