Etusivu > Ajankohtaista > Kotitalo-lehti: Huoltoyhtiöllä tyytyväiset asiakkaat

Huoltoyhtiöllä tyytyväiset asiakkaat

Asukkaat ovat tyytyväisiä taloyhtiöiden kiinteistönhuoltoon. Tätä mieltä on enemmistö Kotitalo-lehden lukijakysymykseen vastanneista.

Helmikuun lukijakysymyksessä kysyimme, kuinka tyytyväinen olet taloyhtiösi huoltopalveluun. Lukijoista neljännes on hyvin tyytyväisiä ja he kertovat asioiden sujuvan sovitun mukaisesti. Taloyhtiöissä on joko oma palkattu huoltomies tai nimetty huoltomies.

Myös huoltotöiden ripeästi sujuminen sai kiitosta. Eräs lukijoista luonnehti: "Huoltoyhtiön henkilökunta on toiminut keskinäisen sopimuksemme palvelukuvausliitteen mukaisesti. Toiminta on ollut ripeää ja tarvittavat huoltotoimenpiteet on toteutettu moitteetta. Erillislaskutukseen liittyvät hinnat esitetty aina luotettavasti laskutuksen liitteenä."

Puolet kyselyyn vastanneista on melko tyytyväisiä. He eivät kuitenkaan pitäneet saamaansa palvelua yhtä luotettavana kuin erittäin tyytyväiset. He kokivat joutuvansa vahtimaan, että huoltoyhtiö suorittaa sovittu työt.

Syy tyytymättömyyteen saattaa olla myös väärät odotukset. Eräs vastaaja kommentoi: "Huolto toimii mielestäni sopimuksen mukaan. Monet eivät tiedä taloyhtiön ja huoltoyhtiön välistä sopimusehtoja ja sen uskon vaikuttavan monen osalta tyytymättömyyteen."

Huolimattomuus harmittaa

Tyytymättömiä lukijoita oli vähemmistö, 15 prosenttia vastaajista. Tyytymättömyyttä aiheutti huoltoyhtiön huolimattomuus ja töiden tekemättä jättäminen.

Lukijat pohtivat myös, onko oman huoltoyhtiön kanssa tehty oikeanlainen sopimus. Halpa hinta ei aina vastaa odotuksia.

Joka kymmenes vastaaja ilmoitti, ettei heidän taloyhtiössään ole kiinteistöhuoltoa laisinkaan. Myös näihin taloyhtiöihin on kuitenkin lumen auraus tilattu usein ulkopuolisilta.

Moni kertoi, että huoltoyhtiön palveluille olisi tarvetta, sillä kaikki eivät halua tai kykene, esimerkiksi ikänsä puolesta, osallistumaan töihin. "Ulkopuolinen huoltoyhtiö tulisi pakata pikimmiten. Nykyinen osakkaiden talkootyöhön perustuva systeemi ei vaan kerta kaikkiaan toimi", kiteytti eräs lukijoista.

Kirsi Goodchild

Lue lisää Kotitalo-lehdestä 2/2014, joka ilmestyy 6.3. Kotitalo-lehden konkreettiset ratkaisut ja vinkit auttavat hallitsemaan asumiskustannuksia ja kehittämään asuntojen arvoa pitkällä tähtäimellä.

Julkaistu: 27.2.2014