Etusivu > Ajankohtaista > Kuluttajariitalautakunta: yksityinen pysäköinninvalvonta sallittua

Kuluttajariitalautakunta: yksityinen pysäköinninvalvonta sallittua

Tuoreen linjauksen mukaan Kuluttajariitalautakunta on yhtä mieltä Korkeimman oikeuden kannan (KKO 2010: 23) kanssa siitä, että yksityinen pysäköinninvalvonta voi määrätä pysäköintivirhemaksuja. Laissa ei ole yksityistä pysäköinninvalvontaa koskevia säännöksiä, vaan toiminta on rakentunut yleisten periaatteiden ja oikeuskäytänteiden varaan.

Kuluttajariitalautakunnan käsittelemässä tapauksessa auton omistaja oli reklamoinut saamastaan pysäköintivirhemaksusta. Nurmijärveläisen liikekiinteistön pihalle pysäköinyt auton omistaja sai pysäköintivirhemaksun syksyllä 2011. Auton omistaja reklamoi maksusta ensin maksumuistutuksen saatuaan ja vielä perintätoimistolle osoittamassaan kirjallisessa huomautuksessa. Perusteluissaan hän vetosi siihen, että pysäköintialueen merkinnät eivät olleet riittäviä sekä siihen, ettei pysäköinninvalvoja ollut osoittanut auton pysäköijää. Kuluttajariitalautakunta totesi, että pysäköintivirhemaksu oli aiheellinen.

Pysäköijän tarkistettava pysäköintiehdot

Kuluttajariitalautakunnan linjaus tässä tapauksessa noudattaa Korkeimman oikeuden kantaa, jonka mukaan valvonta perustuu sopimusoikeuteen. Kun ajoneuvon kuljettaja siis pysäköi yksityiselle pysäköintialueelle, jossa on pysäköintiehdoista kertova kyltti, syntyy sopimus ja alueen pysäköintiehtoja on noudatettava. Kuljettaja on velvollinen tarkastamaan alueen pysäköintiehdot. Kiinteistönomistajan vastuulla on huolehtia riittävistä opasteista. Tämän hetkisen kannan mukaan kiinteistönomistaja voi siis jatkossakin käyttää yksityistä pysäköinninvalvontaa.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu

Julkaistu: 27.3.2014 13:27