Etusivu > Ajankohtaista > Osakkaat kaipaavat parempaa viestintää taloyhtiöiden johdolta

Osakkaat kaipaavat parempaa viestintää taloyhtiöiden johdolta

Taloyhtiöiden johto ja osakkaat ovat selvästi eri mieltä tiedonkulun laadusta taloyhtiöissä, käy ilmi oikeusministeriön torstaina julkaisemasta laajasta kyselystä. Ministeriö toteutti kyselyn yhteistyössä kiinteistöalan järjestöjen, muun muassa Isännöintiliiton kanssa.

Osakkaista vajaan 60 prosentin mielestä tilikauden aikaisessa viestinnässä on parannettavaa, kun taas isännöitsijöistä niin ajattelee vain noin 30 prosenttia. - Tämä on merkittävää, koska osakkaat ovat palvelujen hankkijoita. Jos olisin esimerkiksi isännöitsijä, niin kiinnittäisin tähän kyllä huomiota, sanoi lainsäädäntöneuvos Jyrki Jauhiainen kyselytutkimusta esitellessään. Tiedonsaanti on osakkaiden mielestä huonoa esimerkiksi liittyen tuleviin remontteihin ja uudistuksiin, yllättäviin vahinkoihin, huoneistojen käyttöön ja kuluihin ja yhtiön taloudelliseen tilaan.

Vaikutusmahdollisuus kiinnostaa kyselyyn vastanneita

Kyselyssä selvitettiin nykyisen asunto-osakeyhtiölain toimivuutta, vaikutuksia ja kehittämistarpeita. Viime vuoden lopussa tehtyyn kyselyyn vastasi yli 6 300 taloyhtiöiden osakasta, hallitusten jäsentä, isännöitsijää ja kiinteistönvälittäjää.

Ministeriö aikoo selvittää toimintavaihtoehtoja seuraavaksi muun muassa joukkoistamisen avulla. Sen kautta selvitetään, millaisia tarpeita kansalaisilla on asunto-osakeyhtiölakiin. - Oli ilahduttavaa, että yli 4000 vastaajaa ilmoitti haluavansa osallistua myös seuraaviin vaiheisiin, sanoi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson.

Viestinnästä apu riitatilanteisiin

Noin kolmannes osakkaista ilmoitti, että heidän taloyhtiössään on toistuvia riitoja osakkaiden kesken. Riitojen määrä ei kuitenkaan ole kasvanut. - Minusta tulos on myönteinen. Yleensä ihmisten mielikuva on, että riidat ovat lisääntyneet. Tämä osoittaa, että niin ei ole, sanoi Isännöintiliiton lakiasiantuntija, OTM, Marina Furuhjelm. - Jos osakkaiden kesken on toistuvia riitoja, ja toisaalta kyselystä ilmenee, että kunnossapitovastuut eivät ole osakkaille selviä, niin silloin viestinnästä on apua. Riitojen ennaltaehkäisyyn pitäisi panostaa. Isännöintiyritykset voisivat kehittää viestinnän palveluja, Furuhjelm jatkaa.

Noin puolet osakkaista ja 70 prosenttia hallitusten jäsenistä oli sitä mieltä, että riidanratkaisuun tarvittaisiin erillinen sovitteluelin. Ministeriö oli torstaina toista mieltä. - En näe sitä hyvänä ratkaisuna, sinne vietäisiin sitten tuhansia asioita. Kyllä se viestinnästä lähtee, Jauhiainen arvioi.

Lisätiedot

Yhteenveto kyselyn tuloksista (OM)

Tietoa hankkeesta (OM)

Julkaistu: 3.4.2014 12:05