Etusivu > Ajankohtaista > Ilkka Saarinen: "Ilmaisen työnteon on loputtava"

Ilkka Saarinen: "Ilmaisen työnteon on loputtava"

Vuoden 2013 verotilastot julkistettiin tällä viikolla. Asunto-osakeyhtiöiden isännöinnissä menestyjiä tilastojen kärkikastissa ei kuitenkaan näy.

Isännöintialalla moni tekee työtä enemmän kuin mistä asiakas maksaa. "Kaupan päälle" annetaan neuvontaa, selvitetään naapurien välejä, laitetaan ylimääräinen tiedote tai tilataan vielä pari tarjousta lisää tarkan markan asiakkaalle, joka haluaa kilpailuttaa palveluja. Yhtä asiakasta kohden ylimääräistä työtä ei ole paljon, mutta yhtä isännöitsijää kohden tuntimäärä jo tuntuu.

- Ilmaisen työn tekeminen on lopetettava, ja kaikesta asiakasta hyödyttävästä työstä täytyy laskuttaa, sanoo Isännöintiliiton puheenjohtaja Ilkka Saarinen.

Yrityksen mittakaavassa laskuttamattomat tunnit ovat suoraan pois ajasta ja rahasta, joka voitaisiin käyttää palvelujen ja työkalujen kehittämiseen. Isännöintipalvelu jää ajastaan jälkeen, ja lopulta siis asiakas kärsii saamastaan ilmaisesta palvelusta.

- Kokemukseni asiakaspalautteesta yleisesti on se, että asiakasta enemmän harmittaa tekemätön tai huonosti tehty työ, kuin hyvin tehdyn työn aiheuttama kustannus, Saarinen sanoo.

Ajankäyttöä avattava asiakkaille

Ensimmäinen lääke ilmaisen työn karsimiseen on työajan seuranta. Isännöintiyritysten talousbarometriin vastanneista isännöintiyrityksistä puolessa ei seurata työaikaa mitenkään. Isännöintiliiketoiminnan kannattavuus on kohtuullista tai heikkoa. Kannattavuus on parantunut vuosien varrella, mutta tuskallisen hitaasti.

Ilkka Saarisen omassa yrityksessä työntekijöiden ajankäyttöä seurataan paitsi lakisääteisestä velvollisuudesta, myös työn kuormittavuuden ja laskutusperusteiden selvittämiseksi. Asiakkaiden kanssa sovitut toimeksiannot ja niiden eteneminen kirjataan isännöintijärjestelmään. Asiakasta laskutetaan käytetyn ajan ja tarvikkeiden mukaisesti.

Toinen lääke olisi Saarisen mielestä lakata puhumasta "lisähinnoista" ja "lisälaskutuksesta".

- Pitäisi vain yksinkertaisesti puhua palveluhinnoista, jotka aiheutuvat siitä, että tuotamme asiakkaille heidän tarvitsemiaan ja heitä hyödyttäviä palveluita - esimerkiksi peruskorjauksen läpivienti, yhtiöjärjestyksen muuttaminen, huoneistomuutostöiden valvonta ja niin edelleen.

Saarinen huomauttaa, että verotilastojen menestyjät ovat listoilla ahkeruutensa ja oivallisen, asiakasta hyödyttäneen yritystoimintansa ansiosta.

- Suomessa on nähty Nokian ihme ja pelialan menestyneet miljonäärit. Koska saamme ihastella menestyviä isännöintiyrityksiä ja isännöitsijöitä, hän kysyy.

---

Isännöinnin hinnoittelusta puhuttiin myös Kotitalo-lehden verkkosivuilla sekä 9.10.2014 ilmestyneessä Kotitalo-lehdessä 6/2014.

Julkaistu: 6.11.2014 13:56