Etusivu > Ajankohtaista > Isännöintipalvelujen hinnoissa suuria korotuspaineita

Isännöintipalvelujen hinnoissa suuria korotuspaineita

Isännöinnin hinta on paikoitellen kestämättömän alhaalla. Samaan aikaan kun työmäärä ja tehdyt työtunnit ovat lisääntyneet, isännöintipalvelusta peritty hinta on pysynyt lähes samana vuodesta toiseen.

-Tällainen kehitys on kestämätöntä. Jotta asiakaspalvelua voidaan kehittää, isännöintiyritysten kannattavuuden on parannuttava. Se edellyttää hintojen nostamista ja kaiken tehdyn työn laskuttamista, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä. -Isännöinnin hinnassa on korotuspainetta vähintään 10-20 prosenttia, Heikkilä arvioi.

Rakennuskanta vanhenee ja taloyhtiöitä remontoidaan yhä enemmän. Se teettää isännöinnille runsaasti lisätyötä - myös sellaista, joka ei näy asukkaalle. Samalla vanhenevat taloyhtiöiden asukkaat. Syrjäytymisvaarassa olevien ikääntyneiden ja muistisairaiden palveluun sekä asioiden selvittelyyn kuluu yhä enemmän isännöitsijän aikaa.

Isännöinnin vastuu on kasvanut asiakkaiden vaatimusten lisääntymisen ja viime aikojen lakimuutosten vuoksi. Esimerkiksi määräykset harmaan talouden torjumiseksi ovat tiukentuneet. Uusin lisävastuu on velvollisuus ilmoittaa urakkatietoja verottajalle. Myös asuntokauppoihin liittyvät riidat työllistävät isännöintiä yhä enemmän.

-Useat isännöintiyritykset ovat olleet turhan arkoja nostamaan hintoja vaikka tarvetta olisi ollut. Isännöintipalkkiot ovat nousseet kolmen viime vuoden aikana yhteensä noin viisi prosenttia, vaikka kiinteistöjen muut ylläpitokustannukset ovat nousseet lähes kolminkertaisesti eli noin 15 prosenttia samana aikana, toteaa johtaja Kaisa Leiwo Isännöintiliitosta.

98 % isännöitsijöistä arvioi uudessa Isännöinnin Ammattilaiset 2014 -tutkimuksessa, että isännöintityön vastuullisuus ja vaativuus ovat kasvaneet. Monet isännöintialan yritykset joutuvat samanaikaisesti haalimaan kannattavuusongelmissa asiakkaita niin paljon, että isännöitsijöiden aika ei tahdo riittää kaikkien asioiden hoitamiseen.

Tutkimuksen mukaan noin kolmasosa isännöitsijöistä on sitä mieltä, että heidän työaikansa ei riitä laadukkaan palvelun tuottamiseen asiakkaalle. Lisäksi 77 % isännöitsijöistä kertoo, että he eivät pysty laskuttamaan kaikesta tekemästään työstä.

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Tero Heikkilä, puh. 0400-160342

Johtaja Kaisa Leiwo, puh. 040-5566697

Julkaistu: 9.12.2014 09:58