Etusivu > Ajankohtaista > Tutkimus kertoo: Viestintä ratkaisee isännöinnin asiakaskokemuksen

Tutkimus kertoo: Viestintä ratkaisee isännöinnin asiakaskokemuksen

Isännöintiin luotetaan, kertoo Isännöinnin Asiakaskuuntelu-tutkimus. Vaikka julkisuuteen nousee toisinaan kriittisiä äänenpainoja, kolme neljästä taloyhtiön hallituksen jäsenestä on tyytyväinen isännöintiin. Tyytyväisyys on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Asiakassuhteen huippuryhmään pääsee isännöintiyritys, joka hallitsee viestinnän.

Isännöinnin Asiakaskuuntelulla mitataan taloyhtiön hallitusten jäsenten kokemuksia isännöintipalvelusta eri puolilla Suomea. Yli 13 600 vastaajaa tekee tutkimuksesta alan kattavimman ja luotettavimman.

- Isännöinnin Asiakaskuuntelu-tutkimuksella on 10 vuoden historia toimialan asiakassuhteiden mittaamisessa. Tulosten avulla toimialan edelläkävijät seuraavat ja rakentavat yrityksensä asiakastyytyväisyyttä. Samalla saamme terävän kuvan toimialan kehittämistarpeista ja vahvuuksista, kehityspäällikkö Heikki Kauranen Isännöintiliitosta toteaa.

Tulokset kertovat, että hallituksen jäsenet luottavat isännöintiyritysten osaamiseen. Erityisesti luotetaan isännöintiyritysten kykyyn hoitaa talous ja hallinto läpinäkyvästi ja nykyaikaisesti sekä huolehtia päivittäisistä juoksevista asioista.

Kokemus yhteistyöstä isännöintiyrityksen kanssa on positiivinen. Kolme neljästä vastaajasta kokee, että asiat etenevät hallituksen päätösten mukaisesti, hallituksen jäsenenä on helppo olla ja taloyhtiön asiat ovat osaavissa käsissä.

- Yhdeksän kymmenestä isännöintiyrityksestä saa hyvän arvosanan kun tarkastellaan eri kysymyksistä saatujen vastausten keskiarvoa, Kimmo Karvinen Good House Oy:sta toteaa. Tilannetta voidaan pitää varsin hyvänä.

Tarkempi tilastollinen analyysi paljastaa, että vahvimmin isännöintiyritysten asiakassuhteita erottelee viestintä. Vahvalla viestinnällä isännöintiyritys voi nousta asiakastyytyväisyydellä mitaten parhaaseen ryhmään, vaikka ei saisikaan korjaustoiminnasta parhaita arvioita.

Tulosten yhteenvetona voi todeta, että viestintä nousee isännöintiyrityksiä, asiakaskokemusta ja yksittäisiä isännöitsijöitä erottelevaksi tekijäksi. Toiset yritykset ja isännöitsijät hallitsevat viestinnän, toisilla on parannettavaa viestinnässä niin hallitukselle kuin asukkaillekin. Viestintään panostaminen tuottaa siis selkeästi lisäarvoa asiakkaille.

Isännöinnin Asiakaskuuntelu-tutkimusta koordinoi Isännöintiliitto ja sen toteutti Good House Oy marraskuun 2014 ja helmikuun 2015 välillä. Kyselyyn vastasi 13 629 taloyhtiön hallituksen jäsentä. Tutkimukseen osallistui 149 Isännöintiliiton jäsenyritystä. Lisätietoja Heikki.Kauranen@isannointiliitto.fi

Julkaistu: 22.4.2015 09:35