Etusivu > Ajankohtaista > Isännöinti näkyvämmäksi taloyhtiöissä

Isännöinti näkyvämmäksi taloyhtiöissä

Asiakkaiden mielestä isännöinnin ammattitaito ja luotettavuus ovat hyvällä tolalla, mutta isännöintipalvelun ja asiakkaiden välisessä viestinvaihdossa on yhä ongelmia, käy ilmi tänään julkistetusta Kiinteistöliiton Isännöinnin laatu 2015 -selvityksestä. Kyselyn mukaan hallitukset ovat varsin tyytyväisiä isännöintiin, mutta asukkaat ovat kriittisempiä. - Tämä on luonnollista, koska hallitukset ovat asukkaita enemmän tekemisissä isännöitsijän kanssa ja saavat enemmän tietoa, toteaa viestintäpalveluiden johtaja Marjut Joensuu Isännöintiliitosta.

Viestintä on mainittu taloyhtiöiden suurimmaksi kehityskohteeksi kaikissa mielikuvatutkimuksissa ja kyselyissä, joita ovat tehneet viime vuosina ainakin oikeusministeriö ja Isännöintiliitto. Viimeksi viestinnän ja vuorovaikutustaitojen merkitys todettiin Isännöinnin Asiakaskuuntelu 2015 -tutkimuksessa.

Viestinnän merkitys korostuu myös Kiinteistöliiton selvityksessä. Isännöitsijän työnkuva jää etäiseksi ja vuorovaikutus on heikkoa. Hallitusten jäsenet ja tilintarkastajat antavat isännöinnille kouluarvosanan 8-8,2, mutta asukkaat ja osakkaat vain 6,7. - Taloyhtiöiden hallitukset tietävät, mitä isännöinti tekee, kun taas asukkaat sekoittavat usein isännöitsijän huoltoyhtiöön, Joensuu sanoo.

Viestinnästä kannattaa sopia selvästi

Moni isännöintiyritys kehittää viestintäpalveluita asiakkailleen. Isännöintiliitto tarjoaa jäsenilleen ohjeita ja palveluja viestinnän parantamiseen. Asiakaspalautteen määrä on lisääntynyt, ja viestit kulkevat monta reittiä pitkin - sähköposteina, paperilla, verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, puhelimitse. Taloyhtiöt ovat erilaisia ja asukkaiden odotukset vaihtelevat.
Isännöintiliitto suosittelee, että taloyhtiöiden hallitukset neuvottelevat isännöinnin kanssa siitä, miten ja millä resursseilla asukkaille järjestetään riittävästi tietoa. - Taloyhtiössä tulee varata selvää rahaa viestintään, Joensuu suosittelee.

Julkaistu: 21.5.2015 13:37