Etusivu > Ajankohtaista > Isännöintiliiton 500. yritysjäsen tekee isännöintiä näkyväksi

Isännöintiliiton 500. yritysjäsen tekee isännöintiä näkyväksi

Isännöintiliitto sai 500 yritysjäsenensä tällä viikolla, kun pääkaupunkiseudulla toimiva Isännöinti Kjellman liittyi jäseneksi. Viime vuonna perustettu yritys odottaa jäsenyyden tuovan apua esimerkiksi verkostoitumiseen sekä oman osaamisensa kehittämiseen.

Isannointi_Kjellman.jpg

Isännöintiliitto juhlisti uusinta yritysjäsentään ruusuin ja kakkukahvein. Kuvassa isännöitsijä Janne Vuorela, vastaava omistajayrittäjä ja vastaava isännöitsijä Heidi Kjellman sekä hallinto- ja laatupäällikkö Ilkka Prusi.

Isännöintiliiton tuore yritysjäsen odottaa, että uudet tuulet alkaisivat puhaltaa enemmän myös isännöintisektorilla. Yritysjäsenyyden toivotaan tuovan näkyvyyttä, uusia kontakteja ja ajankohtaista koulutusta oman toiminnan tueksi.

- Haluamme olla viemässä isännöintiä 2020-luvulle. Esimerkiksi kasvava korjausvelka, kehittyvä lainsäädäntö ja monimutkaiset projektit vaativat uudenlaista osaamista, avoimuutta ja viestintää, omistajayrittäjä Heidi Kjellman kertoo yrityksensä taustasta.

Osittain vaatimusten kasvua selittää taloyhtiön hallitusten tietotaidon kasvaminen ja hallituksissa tapahtuvat sukupolvenvaihdokset. Kjellmanin isännöimistä kohteista jopa 80 prosentissa hallituksessa istuu kiinteistö- tai rakennusalan ammattilainen.

Isännöitsijä näkyy ja kuuluu

Isännöinti Kjellmanissa asiakkaiden toiveisiin on pyritty vastaamaan panostamalla tavoitettavissa oloon, viestintään ja näkyvyyteen asiakkaille päin. Asiakaslähtöistä asennetta on haettu muilta toimialoilta ja rekrytoimalla asiakaspalvelun ammattilaisia.

- Asukastyytyväisyys kattaa hallitusten jäsenten lisäksi osakkaat ja asukkaat, Kjellman kiteyttää.

Yrityksessä halutaan luoda avointa toimintakulttuuria, jossa isännöinnillä on kasvot, kommunikaatio toimii, erilaiset yhteistyömahdollisuudet hyödynnetään ja viestintä pelaa. Kasvokkain kohtaaminen on tärkeää, koska silloin asukas oppii tuntemaan isännöitsijänsä.

Isännöitsijän on otettava johtajan rooli

Kjellmanin mukaan isännöitsijän arkea ja yhteistyötä hallituksen kanssa helpottavat aikatauluttaminen ja suunnitelmallinen tekeminen.

- Isännöinnin pitäisi kyetä olemaan proaktiivista, ei pelkkää tulipalojen sammuttelua, Kjellman linjaa toiveitaan isännöinnin osalta.

- Minulla on jo lokakuussa kevään yhtiökokouksien varaukset kalenterissani. Kun asioista sovitaan ajoissa, hallituksetkin sitoutuvat paremmin, kertoo Kjellman. Aikaa säästävät myös selkeät roolit ja se, että kukin ammattilainen keskittyy vahvuusalueilleen.

- Isännöitsijä ei ole sihteeri, vaan hänen pitää uskaltaa ottaa johtajan rooli. Isännöitsijä johtaa taloyhtiötä hallituksen kanssa yhteistyössä niin, että yhtiölle luodaan arvontuottoa niin kiinteistön ylläpidossa kun hankkeita toteutettaessa, Kjellman painottaa.

Jäsenpalvelut parantavat isännöintiyrityksen toimintaedellytyksiä

Vuonna 2015 Isännöintiliiton yritysjäseneksi liittyi 85 isännöintiyritystä. Tänä vuonna pelkästään tammi-helmikuun aikana liittyneitä on ollut 29.

Isännöintiliitto pyrkii tarjoamaan yritysjäsenilleen palveluja, jotka helpottavat isännöintiyrityksen arkea. Palveluja löytyy niin liiketoiminnan, markkinoinnin, viestinnän, kouluttautumisen ja verkostoitumisen tueksi.

Suosittuja jäsenpalveluja ovat olleet lakineuvonta sekä erilaiset suositukset ja ohjeistukset. Myös koulutustapahtumia ja erilaisia viestinnän työkaluja on pidetty hyödyllisenä (Isännöintiliiton jäsentyytyväisyystutkimus 2015).

Uusia palvelutuotteita ovat esimerkiksi isännöinnin auktorisoinnit, isännöintiyrityksille räätälöity yritysvakuutus ja Asukasviestintäpaketti isännöintiyrityksen käyttöön.


Teksti: Meri Siippainen
Kuva: Olli-Pekka Latvala


Lisätietoja yritysjäsenyydestä:

viestintäpäällikkö Kirsi Salo, etunimi.sukunimi@isannointiliitto.fi, P. 050 5824938

Julkaistu: 2.3.2016 10:47