Etusivu > Ajankohtaista > Alan kehitys jakaa mielipiteitä

Alan kehitys jakaa mielipiteitä

Isännöintipäivillä 2016 keskusteltiin vilkkaasti isännöinnin hinnoittelusta. Julkisuudessa isännöintiä on riepoteltu ryöstöhinnoiteltuna ja väitetty, että alan kannattavuus on toimialojen eliittiä. Todellisuudessa vain harvalla yrityksellä on varaa investoida kehitystyöhön, jota isännöinti kipeästi kaipaa.

Tilastokeskuksen mukaan taloyhtiön hallintokulut ovat nousseet 50% vuosina 2009-2015. Isännöinnin kuukausiveloitukset ovat tällä aikavälillä nousseet noin 2 prosenttia vuodessa, joten se ei selitä hallintokulujen rajua nousua.

Isännöintiliiton tekemän kyselyn mukaan isännöitsijöiden työmäärä on lisääntynyt lähes 10 prosenttia viimeisen vuoden aikana.

- Hinnankorotuspaineet eivät ole suinkaan kadonneet vaan päinvastoin kasvussa. Isännöinnissä tarvitaan nykyistä paljon enemmän rahaa myös kehitykseen ja koulutukseen, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä.

Isännöintipäivien avauspuheensa aikana Heikkilä äänestytti yleisöä. Isännöintialan ammattilaisten mielestä uudet työt ovat hyvä asia siitä huolimatta, että muun muassa lainsäädännön ja korjausrakentamisen tuomia uusia töitä ei ole saatu laskutettua asiakkailta.

Uudet työt hyvä asia

Yksi taloyhtiön johdon uusista töistä on strategian eli pitkän aikavälin suuntaviivojen laatiminen ja ylläpito. Kenen vastuulla tämän pitäisi olla, jakaa mielipiteitä:

Kuka laatii taloyhtiöstrategian

- Mielestäni strategian laatimista ei voi johtaa muu kuin isännöinti, Tero Heikkilä sanoo.

Taloyhtiöstrategia helpottaa taloyhtiön johtamista, sillä se antaa luvan toimia valitun linjan mukaan. Hallitus ja isännöinti osaavat tehdä oikeita asioita oikeaan aikaan, ja taloyhtiön linjaan tulee jatkuvuutta hallituksen jäsenten vaihtumisesta huolimatta. Isännöintiliitto työskentelee auttaakseen jäseniään polkaisemaan strategiaprojektit alkuun.

Isännöintipäivien yleisön mielestä on kuitenkin hyvä, että isännöinnistä puhutaan. Sekä julkinen keskustelu että isännöintiyritysten oma markkinointi ja asiakasviestintä auttavat asiakkaita ymmärtämään, mitä isännöinti tekee ja mihin hinta perustuu.

On hyvä, että isännöinnistä puhutaan

Julkaistu: 12.10.2016 12:32