Etusivu > Ajankohtaista > Asiakkaat: Isännöinnissä ei kannata säästää

Asiakkaat: Isännöinnissä ei kannata säästää

Hinta ei ole tärkein kriteeri, kun taloyhtiöt valitsevat isännöintiä. Suurin osa isännöintiä vaihtavista asiakkaista haluaa entistä parempaa palvelua, paljastaa Isännöintiliiton Talousbarometri 2016.

Laadukkaamman palvelun lisäksi taloyhtiöt etsivät isännöinniltä parempaa osaamista ja parempia henkilösuhteita. Kun taloyhtiö haluaa vaihtaa isännöintiyritystä, on hinta vasta neljänneksi tärkein kriteeri. Tämä käy ilmi isännöintiyritysten saamista tarjouspyynnöistä.

- Asukkaat kokevat isännöinnin tavoitettavuuden ja laadun hyvin tärkeänä. Myös luotettavuus ja toiminnan varmuus ovat tärkeitä kriteereitä, kertoo kaarinalaisen taloyhtiö As Oy Keltahaperon pitkäaikainen puheenjohtaja Ruth Åkerberg.

Isännöinnin osuus taloyhtiön kustannuksista on pieni. Tilastokeskuksen mukaan hallinto on taloyhtiön hoitokuluista noin 8 prosenttia. Isännöinti on tästä vain yksi osa.

- Ei pienen hintaeron takia kannata alkaa vaihtaa isännöitsijää, joka pystyy tarjoamaan taloyhtiön tarvitsemaa palvelua.

Asiakkaiden tarpeisiin vastataan

Isännöintialalla on huomattu, että asiakkaat kaipaavat lisää tietoa ja joustavaa palvelua. Isännöintiyritykset aikovat kehittää voimakkaimmin asukasviestintää ja digitaalisia palveluita seuraavan 12 kuukauden aikana. Moni isännöintiyritys panostaa esimerkiksi taloyhtiösivujen käyttöönottoon.

Isännöintiliiton T&K asiantuntija Pekka Harjunkoski näkee kehityksen taustalla isomman trendin.

- Ostamisen kulttuuri on murroksessa ja asiakkaat ovat valmiimpia maksamaan tarpeellisiksi kokemistaan palveluista, Harjunkoski sanoo.

Talousbarometri 2016 -tutkimuksessa selvitettiin isännöintiliiketoiminnan tunnuslukuja ja näkymiä. Siihen vastasi 191 isännöintialalla toimivan yrityksen toimitusjohtajaa.

LISÄTIETOJA:

Isännöintiliitto, Pekka Harjunkoski, asiantuntija T&K
p. 050 599 0079

Julkaistu: 14.10.2016 11:36