Etusivu > Ajankohtaista > Osakkaat haluavat asukaskyselyn

Osakkaat haluavat asukaskyselyn

Unelmatalo

Tämän kevään yhtiökokouksissa ainakin Keravalla ja Oulussa päästään käsittelemään asukaskyselyn tuloksia. Talokysely.fi-työkalu on vastannut niin isännöinnin, hallitusten kuin osakkaidenkin tarpeisiin.

Asukaskyselyille on tilausta taloyhtiöissä. Keravan Isännöinti ja Toimistopalvelu Oy on käynnistänyt asukaskyselyt Talokysely.fi-työkalulla jo 11 taloyhtiössä.

- Aika hyvin olemme saaneet asukkaat aktivoitua. Olen positiivisesti yllättynyt saaduista vastauksista, kyselylle oli selvä tilaus, kertoo isännöitsijä Jaana Kvist.

Hänestä kysely on positiivisempi tapa kerätä tietoa toiveista ja taloyhtiön kehitystarpeista kuin yhtiökokous, jossa palaute on usein negatiivissävytteistä. On parempi kysyä aktiivisesti kuin antaa osakkaiden odottaa kokoukseen asti, jolloin palaute on jo voinut kasvaa kritiikiksi.

Isännöintiliiton selvitys 500 asunto-osakeyhtiöasukkaalta vahvistaa näkemyksen: 84 prosentin mielestä asukaskysely on hyvä tapa osallistua taloyhtiön asioihin. 69 prosenttia toivoo, että asukkaita ja osakkaita kuunneltaisiin nykyistä enemmän taloyhtiön päätöksenteossa.

Ensimmäiset tulokset jo tiedossa

Keravan Isännöinti ja Toimistopalvelun tiedote kyselystä ja sitä seuranneet kaksi muistutusviestiä ovat tuottaneet hyvät vastausprosentit. Ensimmäisten viiden yhtiön kysely on jo sulkeutunut, ja vastaukset ovat mielenkiintoista luettavaa, Kvist vakuuttaa. Hän on jakanut raportit hallituksille taloyhtiön sivuille.

- Ideana on, että tulokset voidaan käsitellä yhtiökokouksissa. Siksi käynnistimme kyselyt heti kun se oli mahdollista tammikuussa.

Hallitukset ovat ottaneet uuden työkalun vastaan innolla, eikä sen erillinen hinta ole ollut kynnyskysymys kenellekään. Kvist on käsitellyt kyselyn käyttöönoton hallitus kerrallaan, näyttänyt videotykillä demon kokouksessa ja kertonut, että jatkossa edellisten kyselyjen tulokset ovat käytössä vertailutietona.

- Osalle hallituksista jatkuvuus on tässä nimenomaan se juttu, hän sanoo.

Nyt hallituksilla on myös hyvä tilaisuus näyttää asukkaille aktiivisuutensa. Viihtyisyyden kehittämistoiveet ovat usein pieniä, esimerkiksi pari penkkiä pihalle on helppo toteuttaa.

Hallituksen jäsenet vastaavat kyselyssä lisäksi isännöinnin asiakastyytyväisyyttä koskeviin kysymyksiin, joten raportti tuottaa vuosittain tehtynä seurantatietoa myös isännöintiyritykselle.

Hallitukselle näkemystä taloyhtiön tilasta

Kysely on kiinnostanut hyvin myös oululaisen Isännöintipalvelu E. Suomela Oy:n asiakkaita. Helmikuun aikana on käynnistetty kyselyt kahdessatoista yhtiössä, ja uusia käynnistetään sitä mukaa, kun hallitukset päättävät käyttöönotosta kokouksissaan. Erillinen hinta ei Oulussakaan ole ollut ongelma.

- Hallituksissa on pidetty hyvänä, että saadaan tarkemmin kartoitettua toiveita ja näkemyksiä talon tilasta. Muuten kuullaan vain pihapuheita, sanoo toimitusjohtaja Janne Suomela.

Kyselystä on jaettu tiedote taloyhtiösivuilla sekä paperilla postiluukkuihin. Muualla asuville osakkaille tiedote on postitettu. Tiedotteessa on verkko-osoite, jossa kyselyyn pääsee vastaamaan sähköisesti.

Ensimmäisiä tulosraportteja saadaan maaliskuun alkupuolella. Suomelan tavoitteena on saada tulokset keskusteluun yhtiökokouksiin. Sitä ennen vastaukset käydään läpi hallitusten kanssa.

Talokysely.fi on Isännöintiliiton palvelu jäsenyrityksille. Tammikuussa 2017 julkaistun kyselytyökalun piirissä on jo yli 2 000 taloyhtiötä.

Talokysely.fi-palvelun demo ja tilauslinkki yritysjäsensivuilla (vaatii kirjautumisen)

Julkaistu: 22.2.2017 14:33